بار مجاز مسافر

قوانین بار

میزان بار مسافری در هر پرواز بسته به مدت پرواز، داخلی و خارجی بودن آن و همچنین نوع خطوط هوایی متغیر است. میزان بار مجاز هر مسافر در بلیط او صریحاً در قسمت وزن بار (baggage weight) ذكر شده است. لازم به ذكر است وزن هر بسته یا چمدان شما نباید بیش از 30 كیلوگرم باشد. چرا كه بر اساس قوانین بین‌المللی حمل بسته‌های بیش از این وزن برای سلامتی كارگران فرودگاه‌ها مضر بوده و خطوط هوایی مجاز به پذیرش آنها نمی‌باشند. همچنین بسته‌های بزرگتر از حجم معمول بایستی در بخش بار غیر متعارف (oversize package) پذیرش شوند.هر مسافر مجاز است فقط یك بسته یا چمدان با ابعاد حداكثر 70 در 50 سانتی متر و حداكثر به میزان 7 كیلوگرم كه داخل آن قابل رویت باشد، به داخل كابین هواپیما ببرد. محتویات مجاز داخل این بسته عبارتند از:
    - كیف پول كه می تواند حاوی پول، كارت اعتباری و كارت های شناسایی باشد
    -مدارك لازم مسافرت مانند گذرنامه و بلیت
    -داروهای ضروری و لازم جهت مصرف در طول پرواز، داروهای به صورت مایع مانند كیت‌های دیابتی و انسولین با مجوز پزشك مسافر قابل حمل به داخل هواپیما هستند
    -عینك های طبی و آفتابی بدون جعبه
    -لنز چشم بدون بطری مایع
    -غذای اطفال كه باید توسط والدین در محل های كنترل چشیده شود و هم چنین لوازم بهداشتی مورد نیاز ضروری مانند دستمال، حوله ، پنبه
    -كلیه لوازم الكترونیكی مانند، دوربین، لپ تاپ، بازیهای كامپیوتری و. . بدون ریموت كنترل

قوانین باز هواپیما

ورود اشیا دارای نوك یا لبه تیز مانند ناخن گیر ، چاقو ، سوهان ناخن ، سلاح ، ابزار مغناطیسی و كلیه مایعات شامل: «ژل ها، خمیرها، كرم ها، تركیبی از مایعات و جامدات، هرگونه بسته های فشرده مانند خمیردندان، ژل مو، نوشیدنی ها، سوپ، عطر، خوشبوكننده ها، خمیر اصلاح و... به داخل كابین هواپیما اكیداممنوع است.
مسئولیت حمل و نقل داخلی و بین‌المللی اشخاص و لوازم شخصی و یا کالا به استناد کنوانسیون 12 ورشو و پروتکل 28 سپتامبر 1955 لاهه و کنوانسیون 18 سپتامبر 1961 گوادالاخارا و پروتکل هشتم مارس 1971 گواتامالا به عهده ‌ایرلاین می‌باشد. بنابراین مسافرین هنگام تحویل بار به ‌ایرلاین در مبداء و دریافت آن در مقصد می‌بایست به نکات زیر توجه کافی داشته باشند:
قبل از تحویل بار حتماً نسبت به شمارش چمدانها و بسته‌هائی که قصد تحویل آنها را به ایرلاین دارید اقدام نمائید. شایان ذکراست قراردادن برگه‌ای شامل نام و نام خانوادگی، نشانی کامل، شماره تلفن،مبداء و مقصد به زبانهای فارسی و انگلیسی در داخل هریک از چمدانها،خالی از فایده نخواهد بود، چرا که در صورت مفقود شدن بار و بی‌نتیجه ماندن اقدامات قانونی صورت گرفته در خصوص یافتن آن ،‌این شانس وجود خواهد داشت که مقامات ذیصلاحی که بار مزبور رایافته‌اند پس از باز کردن آن، که قطعاً پس از طی مراحل قانونی صورت خواهد گرفت، صاحب بار را شناسائی و بار را تحویل نمایند. به یاد داشته باشید که به تعداد چمدانها و بسته‌هائی که تحویل ‌ایرلاین داده‌اید می‌بایست رسید در اختیار شما قرار گرفته باشد. در صورت داشتن اضافه بار‌ این حق برای شما محفوظ است که بخشی از بار خود را به مسافر دیگری انتقال دهید.در‌این صورت دقت نمائید که نسبت به دریافت رسید بار انتقال یافته از مسافر مورد اشاره اقدام نمائید. رسید‌های تحویل بار را تا رسیدن به مقصد با دقت نگهداری نمائید. هنگام رسیدن به فرودگاه مقصد بلافاصله پس از عبور از بخش کنترل گذرنامه به بخش تحویل بار مراجعه و منتظر رسیدن بار خود باشید.

بارگمشده

در صورت دریافت بار بلافاصله به بخش گمرک مراجعه و پس از طی مراحل گمرکی از فرودگاه خارج شوید اما در صورت نرسیدن بار نه تنها نباید به هیچ وجه محوطه تحویل بار را ترک نمائید بلکه می‌بایست با مراجعه به بخش اشیاء گمشده (Lost & found) نسبت به تکمیل فرم مربوطه اقدام نموده و رسید دریافت دارید. پس از انجام ‌این مراحل شما می‌توانید به ترک فرودگاه و مراجعت به منزل اقدام نمائید. توجه داشته باشید که اگر بدون انجام مراحل فوق از محل تحویل بار خارج شوید هیچ مرجعی پاسخگوی شما نخواهد بود. بدیهی است در صورت انجام درست موارد فوق، ‌ایرلاین مربوطه موظف خواهد بود ظرف مهلت قانونی مقرر نسبت به یافتن و تحویل بار ویا پرداخت غرامت طبق مقررات اقدام نماید.در صورتیکه بار شما پیدا نشود ‌ایرلاین مربوطه طبق قانون براساس وزن بار نسبت به پرداخت غرامت اقدام خواهد کرد. بنابراین ادعای شما مبنی بر وجود اشیاء گران قیمت در بار مسموع نخواهد بود، مگر‌اینکه قبل از تحویل بار وجود چنین اشیائی ابراز و توسط گمرک تایید شده باشد.


هواپیمایی آسمان
هواپیمایی تابان
هواپیمایی آتا
هواپیمایی معراج
هواپیمایی ایران ایر
هواپیمایی کاسپین
هواپیمایی نفت
هواپیمایی قشم
هواپیمایی ایران ایرتور
هواپیمایی ماهان
هواپیمایی کیش ایر
هواپیمایی زاگرس