همه چیز درباره مهمانداری هواپیما

تصور اکثر مردم از مهمانداران و شغل مهمانداری بسیار سطحی و در بیشتر موارد فاصله زیادی با حقیقت دارد. چون ما معمولا عادت داریم که با دیدن ظاهر همه چیز درباره اصل و باطن هم قضاوت کنیم. غریبه که بینمان نیست، بخواهیم روراست باشیم تقریبا بیشترمان فکر میکنیم مهمانداری شغلی لوکس و فان و نیز راحت و بی دردسر است که لازمه آن فقط داشتن ظاهری آراسته و مناسب و روابط عمومی بالاست. هرچند که این ویژگیها برای این شغل لازم است ولی به هیچ وجه کافی نیست. بیایید کمی بیشتر درباره این شغل و جزئیات آن بدانیم تا شاید تمرینی باشد برای زود قضاوت نکردن. کار مهمانداری در ایران گذشته ی 70 ساله دارد. در سال 1946 با بنیان گذاری هواپیمایی ایران کار مهمانداری همان اندازه برای مردم تازگی داشت که خود هواپیمایی

همه چیز درباره مهمانداری هواپیما  - خرید بلیط هواپیما

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از شغل مهمانداری ارائه دهیم میتوانیم بگوییم: مهماندار هواپیما عضو خدمه هوایی است که توسط ایرلاینها برای تضمین ایمنی و آسایش مسافران به کار گرفته میشود و بعد از خلبان بیشترین مسئولیت را داراست. معمولا مهمانداران باید با توجه به خطوط هوایی که در آن خدمت میکنند به زبان مسلط باشند، روحیه کار تیمی و روابط عمومی بالا هم لازمه کارشان است و آنها باید همیشه ظاهر مرتب و آراسته داشته باشند. همچنین به دلیل اینکه مجبورند ساعات طولانی بایستند و در فضاهای کوچک تردد کنند و با توجه به شرایط جوی نامناسب هواپیما و ساعت کاری نامنظمشان، مهمانداران باید از نظر جسمانی توان مناسبی داشته باشند.

همه چیز درباره مهمانداری هواپیما  - خرید بلیط هواپیما

از وظایف اصلی آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد: شرکت در جلسات مربوط به پرواز و زمان بندی، بررسی موجودی وسایل و سالم بودن تجهیزات ایمنی، خوشامدگویی و راهنمایی مسافران به صندلیشان و توضیح استفاده از تجهیزات ایمنی، پذیرایی و دادن اطلاعیه های خلبان به مسافران، آرام کردن اوضاع در شرایط اضطراری، و پس از اتمام سفر اطمینان از خروج همه مسافران، ثبت سفارشات لازم و نوشتن گزارش پرواز میباشد. این کار هم مثل هر کار دیگری نیازمند یک سری مهارت و تحصیلات میباشد و ورود به این شغل پیچیدگی های خاص خود را دارد. یک مهماندار باید مهارت عالی در برقراری ارتباط با مردم، آشنایی با دانش روانشناسی، دارای رفتار مؤدبانه و در عین حال قاطع، صدای رسا و ظاهری آراسته، حفظ آرامش در شرایط اضطراری و تحمل فشار کاری زیاد را داشته باشد. در مورد تحصیلات هم افراد داری دیپلم نظری یا مهمانداری  و یا کاردانی مهماندای با شرکت در آزمونهای ایرلاینها و گذراندن دوره های آموزشی میتوانند استخدام شوند. داشتن مدرک زبان انگلیسی و پرستاری جزء امتیازهای استخدامی است. در بین ایرلاینها، ماهان و ایران ایر سختگیری بیشتری برای استخدام اعمال میکند. مثل آزمون، مصاحبه، گزینش، معاینات پزشکی، دوره های زبان و دوره های آموزش ایمنی. مانند هر شغل دیگر مهمانداری هم دارای یک سری ویژگی مثبت و در عین حال منفی  میباشد که به بیان برخی از آنها میپردازیم. ابتدا نیمه خالی لیوان را در نظر میگیریم و نکات منفی را بازگو میکنیم، نکاتی از قبیل فاصله از محل سکونت، ساعات کاری نامنظم، به خطر افتادن سلامتی( مثل فشار به دندان، ایجاد واریس پا، فشار به قلب) ، نداشتن آینده مطمئن و همیشه خوشرو بودن حتی در بدترین شرایط، خرید آنلاین بلیط هواپیما .

همه چیز درباره مهمانداری هواپیما  - خرید بلیط هواپیما

اما نا امید نشوید، این لیوان نیمه پری هم دارد. ویژگی هایی مثل تنوع در همکاران، تنوع شغلی، آزادی زمان و مکان، ساعات متنوع کاری و یادگیری مداوم که برای عده ای جذاب است.از دید خود مهمانداران  مهمانداری شغلی چند وجهی است، آمیزه ای از دانش و تجربه و تخصص و هنر. شغلی است پرتلاش و مهیج و پراسترس که نه روز تعطیل ونه عید و عزا و شب و روز برایش فرقی ندارد و مهماندار همیشه باید آماده به خدمت باشد. اما شاید یک قسمت مهم  از کار مهمانداران مدیریت بحران در شرایط خاص و حوادث باشد، مثل بیماری مسافران، تأخیرهای طولانی، متلاطم بودن هوا، بحث و جدلها و یا هنگام سوانح هوایی، باز نشدن چرخها، از کار افتادن موتور هواپیما و ... . پس میبینیم آنطور که همیشه فکر میکردیم نیست و سختیهای این شغل بطور زیرکانه ای پشت ظاهر نسبتا لوکس آن پنهان است. 

 


هواپیمایی آسمان
هواپیمایی تابان
هواپیمایی آتا
هواپیمایی معراج
هواپیمایی ایران ایر
هواپیمایی کاسپین
هواپیمایی نفت
هواپیمایی قشم
هواپیمایی ایران ایرتور
هواپیمایی ماهان
هواپیمایی کیش ایر
هواپیمایی زاگرس