مقاومت و جنس چرخ های هواپیما

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا چرخ‌های هواپیمای غول‌پیکری مانند بوئینگ 777 با وزن حدود 227 تن در زمان فرود با سرعت 270 کیلومتر در ساعت بر روی باند نمی‌ترکد. چرخ‌های هواپیما از ماده‌ مشابه تایر خودروها ساخته می‌شود. اما واقعیت در میزان باد درون این چرخ‌ها و همچنین مواد سازنده آن‌ها نهفته است. چرخ های هواپیما به طرز شگفت آوری طراحی می شوند به طوری که هرکدام از چرخ‌ ها برای تحمل مقدار باورنکردنی ۳۸ تن وزن طراحی شده ‌اند و می‌توانند با سرعت ۱۷۰ مایل بر ساعت بر زمین بنشینند حتی برخی مدل‌ها می‌توانند تا سرعت ۲۸۸ مایل بر ساعت را نیز تحمل کنند. هر چرخ می‌تواند حداقل ۵۰۰ مرتبه فرود را تحمل کند و بعد به تعویض لاستیک نیاز خواهد داشت. تعداد چرخ‌های هر هواپیما نیز آن‌قدر زیاد است که اگر یکی از آن‌ها بترکد یا لاستیک‌اش را هنگام یک فرود پرسرعت از دست بدهد، چندین چرخ دیگر آماده‌اند تا جایش را پر کنند. مثلا بوئینگ ۷۷۷، ۱۴ چرخ و ایرباس A380، ۲۲ چرخ دارند. البته خوشبختانه چرخ‌های هواپیما به ندرت دچار چنین سوانحی می‌شوند.

چرخ های هواپیما - خرید بلیط هواپیما - دیده بان

چرخ‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوانند در برابر استهلاک و کشیدگی و پارگی مقاومت کنند. لاستیک‌ها دارای شیار هستند و از زیر لاستیک، نوعی نایلون مقاوم یا رشته‌هایی از جنس آرامید به کل چرخ استحکام می‌بخشند. اما مهم‌ترین راز استحکام چرخ‌های هواپیما در ماده‌ای نهفته است که اصلا به محکم بودن معروف نیست که نامش هوا است. به گفته‌ی “لی بارتولومیو” که سرپرست مهندسین تست شرکت “میشلین” سازنده‌ی انواع چرخ‌های هواپیماست، در واقع این هوای تحت فشار است که استحکام بسیار بالایی ایجاد می‌کند. فشار هوای داخل چرخ‌ها تا ۲۰۰ پی اس آی بالا برده می‌شود که ۶ برابر فشار هوای درون چرخ اتومبیل‌های معمولی است. همین مسئله به چرخ‌های هواپیما استحکام لازم برای فرودهایی با سرعت بالا را می‌دهد. جالب این‌که این میزان از فشار هوا در هواپیماهای جت بیش‌تر هم می‌شود. مثلا چرخ‌های یک جت جنگنده‌ی F16 باید فشاری معادل ۳۲۰پی اس آی داشته باشند. تک‌ تک چرخ‌ها به دقت مورد آزمایش‌های مختلف قرار می‌گیرند و تنها پس از حصول اطمینان از رعایت استانداردهای سخت‌گیرانه‌ی ایمنی روی هواپیماها نصب می‌شوند. البته مراحل ساخت تایر هواپیما شامل مواد محکمتری از لاستیک یک خودروی معمولی است، اما قدرت ترکیبات لاستیکی در درجه اول به جای اینکه در برابر ضربه در زمان فرود مقاومت کند، باعث تورم پرفشار می‌شود، خرید بلیط هواپیما .

چرخ های هواپیما - خرید بلیط هواپیما - دیده بان

چرخ‌های هواپیما معمولا بزرگ نیستند، برای مثال چرخ‌های بوئینگ 737 دارای 69 سانتی‌متر قطر و عرض 20 سانتی‌متر است و بر روی یک رینگ 38 سانتی‌متری قرار دارند. این اندازه بسیار کوچکتر از لاستیک یک تریلی بوده که قطر آن بیش از یک متر و عرض آن 50 سانتیمتر است. اما چرخ هواپیما به دلیل کابل‌های نایلونی یا یک پلیمر مصنوعی به نام آرامید که در زیر آج جاسازی شده‌اند، بسیار قدرتمندتر است. طبق قوانین هوانوردی، چرخ‌های هواپیما باید بتواند تا چهار برابر فشار ارزیابی شده برای آن‌ها را حداقل تا سه ثانیه تحمل کنند و قوی‌ترین چرخ‌ها می‌توانند فرود با سرعت حداکثر 463 کیلومتر را طاقت بیاورند. الگوی آج ساده که عمدتا برای جلوگیری از سر خوردن هواپیما طراحی شده و کابل‌های تقویت‌کننده که در زیر آن‌ها تعبیه شده‌اند، به تایرهای هواپیماهای مسافربری اجازه می‌دهند تا بتوانند با سرعت بالا روی سطح فرود آمده و روی باند کشیده شوند. این کشیده شدن، عامل دودی است که معمولا در زمان فرود برخی هواپیما دیده می‌شود. بیشتر حوادث پارگی لاستیک‌ها در زمان همین فرآیند فرود اولیه رخ می‌دهند که طی آن، چرخ‌ها کشیده شده و نمی‌چرخند. با این‌حال نیز، چرخ‌های هواپیما تا 500 فرود قابل استفاده هستند و پس از آن تحت ترمیم و اصلاح قرار می‌گیرند که با این شیوه، تایر هواپیما تا هفت برابر عمر اولیه‌اش قابل استفاده خواهد بود.
نویسنده : مجید مهاجری


هواپیمایی آسمان
هواپیمایی تابان
هواپیمایی آتا
هواپیمایی معراج
هواپیمایی ایران ایر
هواپیمایی کاسپین
هواپیمایی نفت
هواپیمایی قشم
هواپیمایی ایران ایرتور
هواپیمایی ماهان
هواپیمایی کیش ایر
هواپیمایی زاگرس