14 باور درست و غلط درباره هواپیما و پرواز

در تمام زمینه ها و موضوعات، برخی عوامل دست به دست هم میدهند تا باعث ایجاد یک سری باور و اعتقاد در میام مردم شوند که گاهی این باورها و افکار درست و گاهی هم بی پایه و اساس هستند و صرفا با ایجاد یک شرایط خاص و به وجود آمدن یک مشکل، آن قضیه در معرض قضاوت قرار گرفته و به تمام جنبه ها تعمیم داده میشودکه اشتباه است. هواپیما و پرواز هم از این قائلة شایعات و باورهای درست و غلط عقب نمانده است و موضوعاتی همیشه باعث ایجاد فکر و خیال و تنش در بین مردم میشود. هدف این است که برخی از این موضوعات را بررسی کنیم و درست و غلط بودن آنها را مشخص نماییم تا جایی برای شک و تردید باقی نماند.

14 باور درست و غلط درباره هواپیما و پرواز

1.ترس از پرواز به عنوان یک اختلال عصبی-روانی شناخته شده است که این موضوع کاملا درست میباشد. علاوه بر اینکه این فوبیا کاملا قابل درمان است و میتوان بر آن غلبه کرد.

2.گفته میشود صندلی های نزدیک بال امنترین قسمت هواپیما هستند که نمیتواند درست باشدچون بسته به موقعیت شرایط تغییر میکند، مثلا هنگام آتش سوزی وسط هواپیما امنتر است و در تصادفات هوایی انتهای هواپیما امنیت بیشتری دارد.

3.صاعقه میتواند باعث سقوط هواپیما شود، این موضوع با توجه به مدرنیته شدن هواپیماها بسیار نادر است. چون طراحی بدنه هواپیما به گونه ایست که صاعقه را پس میزند ولی در عین حال غیر ممکن هم نیست. البته جای نگرانی وجود ندارد زیرا ٱخرین باری که چنین حادثه ی رخ داد 1963 میلادی بود.

4.حضور فرد بیمار در هواپیما احتمال انتقال بیماری را بیشتر میکند. با توجه به اینکه ایرلاینها مجهز به فیلتر HEPA هستند، 95 درصد از کل ویروسها و جرمها از بین میروند و لذا هوای کابین کاملا امن و پاکیزه است. پس این شرایط یعنی انتقال بیماری در هواپیما تشدید نمیشود. در همین زمینه لازم به ذکر است که به طور کلی در کابین هواپیما هوای تازه و پاکیزه جریان دارد.

5.در ارتفاعهای بالا هواپیما خودش حرکت میکند. اما توجه کنید که هیچ یک از مراحل پرواز بدون حضور خلبان امکان پذیر نیست. بلند شدن هواپیما و فرود و نیز هر عملی بین صعود و فرود با دخالت مستقیم خلبان و کمک خلبان انجام میشود.

6.هزینه های پرواز مدام بالاتر میرود و رو به گرانی است. اما جالب است بدانید که قیمت بلیطها بسیار کمتر از 30 یا 40 سال قبل هستند زیرا اگر نرخ تورم را در نظر بگیریم هزینه خرید بلیط در 30 سال گذشته حدود 50 درصد کاهش داشته است.

7.امنیت سفر هوایی از ماشینی بیشتر است. این قضیه با توجه به تحقیقات دانشگاه میشیگان کاملا درست است زیرا رانندگی در مسافتی برابر با یک پرواز حدود 65 درصد بیشتر ریسک آسیب پذیری وجود دارد. 

8.از تصادفات هوایی نمیتوان جان سالم به در برد. در صورتی که 95 درصد از کل افرادی که در یک حادثه هوایی حضور دارند نجات میابند و در واقع بدون تلفات جانی هستند. مشکل اینجاست که فقط فجایع هوایی در ذهن ما ثبت شده اند.

9.باز شدن در هنگام پرواز. لطفا از این بابت نگرانی نداشته باشید چون روی درب، دستگیره ای برای باز شدن وجود ندارد و یک اهرم هیدرولیکی نیاز است که کسی اجازه حمل آن را ندارد. ضمن اینکه در طول پرواز بدنه و درب هواپیما تحت تأثیر فشار قرار گرفته و در برابر هزاران پوند نیرو مقاوم میشوند.

10.موبایل سیستم الکترونیکی هواپیما را مختل میکند. اگر حین صعود و فرود هواپیما، گوشی خود ر روی حالت Airplane Mode قرار دهید اتفاق خاصی نمی افتد. سیستم الکتریکی هواپیما به شدت محافظت شده است ولی اگر این سیستم، قدیمی و یا دارای نقص باشد امکان بروز مشکل وجود دارد.

11.کاهش فشار خون با استفاده از ماسک اکسیژن. اما این تصور اشتباه است و ماسک اکسیژن صرفا برای نجات جان مسافران در حالتی است که فشار هوا در داخل کابین کم میشود، به آنچه بعضا در فیلمها دیده اید توجه نکنید.

12.برخورد پرندگان با هواپیما میتواند خطرآفرین شود. لازم به ذکر است که موتور هواپیما توانایی برخورد با پرندگان 4 پوندی را دارد و هر چیز بزرگتر از آن میتواند باعث ایجاد مشکل شود.

13.محتویات مخزن سرویس بهداشتی حین پرواز به بیرون پرتاب میشوند. این تصور کاملا غلط است زیرا هواپیما مجهز به مخازنی است که پس از فرود توسط مسؤولان تخلیه میشود. لطفا هواپیما را با قطار مقایسه نکنید.

14.حفره ای وجود ندارد که اشیا و مسافران را به بیرون بکشد. این باور را مدیون فیلمهای هالیوودی هستیم. در حوادث جدی شاید فشار وارده به هواپیما باعث ایجاد حفره شود ولی در حالت عادی هیچ حفره ای تعبیه نشده است.

نویسنده: عطیه اوجانی

 


هواپیمایی آسمان
هواپیمایی تابان
هواپیمایی آتا
هواپیمایی معراج
هواپیمایی ایران ایر
هواپیمایی کاسپین
هواپیمایی نفت
هواپیمایی قشم
هواپیمایی ایران ایرتور
هواپیمایی ماهان
هواپیمایی کیش ایر
هواپیمایی زاگرس