نکاتی در مورد پرواز با هواپیما

پرواز کردن با هواپیما برای خیلی از ما ترسناک است. فکر اینکه چطور جسمی به آن بزرگی در آسمان پرواز میکند و ممکن است هرآن سقوط کند و بسیاری سوالات عجیب دیگر باعث میشود سوار هواپیما نشویم و اگر هم مجبور شویم تمام مدت روی صندلیمان از ترس جمع میشویم. یک خلبان پاسخ تمام مشکلات احتمالی در پرواز که ممکن است داشته باشید را داده است. مطلب زیر را بخوانید:

نکاتی در مورد پرواز با هواپیما

آیا هواپیمایی که سوارش میشوم سقوط میکند؟
نه! برای این اتفاق باید چیزی به مشکل بخورد. و تمام چیزهایی که در هواپیما لازم است، باید ۲یا۳ای۴تا از آن را داشته باشید. بال ها نباید بشکنند، پس به دو بال احتیاج است. برای هیدرولیک قضیه، احتیاج به یک پشتیبانی برای سیستم اصلی و یک پشتیبان برای پشتیبان دارید. برای جهت یابی هم همینطور است. یک سیستم اولیه، یک پشتیبان و یک سیستم دیگر در پشت آن. پس اینطور نیست که ناگهان چیزی که لازم دارید تمام شود! خوب است بدانید در خطوط هوایی اصلی آمریکا هیچ تلفاتی در ۱۴سال اخیر رخ نداده است.

اگر ناگهان گلوله ای به بدنه ی هواپیما بخورد چه میشود؟
اول از همه: کارهایی که این گلوله نمیتواند بکند: نمیتواند باعث شود بدنه ی هواپیما از هم جدا شود. محل سوراخ شدن بدنه آنقدر گسترش نمی یابد که آسیبی به هواپیما برسد. گلوله فقط میتواند به سیستم هیدرولیک یا الکتریکی آسیب بزند. بازهم مشکلی ایجاد نمیشود، چون پشتیبان هایی که گفته شد در این مواقع به کمک میایند.

اگر وسایل فرود خراب شوند چه میشود؟
اولین مرحله ی خرابی اینست که چرخ دنده نشان ندهد که “پایین و قفل” است وقتی خلبان تلاش میکند با دسته ی دنده آنرا پایین بکشد. با استفاده از دسته، فشار هیدرولیکی دنده را پایین میکشد و آنرا قفل میکند. اگر این کار نکند، خلبان قفل های بالا را باز میکند، که قفل هایی هستند که دنده را در موقعیت بالا در تمام طول پرواز قرار میدهند. بعد از بازکردن اینها، جاذبه دنده را میکشد. اگر این هم کار نکرد، دنده میتواند توسط دست با یک میل لنگ کشیده شود.

اگر چیزی روی بال هواپیما باشد چه؟
من آدم های زیادی را ندیده ام که این چنین چیزی را مشاهده کرده باشند به جز در مواقع گرگ و میش، ولی بعضی آدم ها میبینند. مثلا در شرایط خاص، ممکن است بخار هوا روی بال ها شبیه تیرگی دیده شود. این به زودی ناپدید میشود.

تابه حال چاله ی هوایی هواپیمایی را خراب کرده است؟
پاسخ نه است، ولی در دوره های اولیه ی پرواز جت، یک هواپیما توسط چاله هوایی کشیده شد. این هواپیما درحال گذر از کوه های فوجی بود و تندباد شدیدی حوالی این کوه بود-این کوه شکل خاصی دارد- و آنها وارد چاله ی هوایی شدند که هواپیما را درهم شکست. تجربه ای که گرفته شد این بود که حوالی کوه فوجی برای تماشا پرواز نکنید! از آن زمان تاکنون اتفاق مشابه ای نیفتاده است.

اگر یکی از پنجره ها بشکند، شما بیرون کشیده میشوید؟
در کابین، دو پنجره وجود دارد. یکی سازه ای است ودیگری برای اینست که به پنجره ی سازه ای دست نزنید. این پنجره پلکسی گلاس است و نمیشکند. شیشه ی اطاقک خلبان پلکسی گلاس نیست و شیشه است ولی خیلی قوی است. این شیشه گرمادیده میشود، اگر سیستم گرمادهی خوب عمل نکند، ممکن است شکستگی در شیشه ی اطاقک داشته باشیم. البته این بسیار نادر است.

آیا پرواز در طول طوفان ایمن است؟
هم بله و هم نه. شما نمیخواهید وقتی فرود میایید زیر طوفان باشید چون چیزی به اسم downburst وجود دارد درجاییکه طوفان است و آن هوا را مستقیم به سمت پایین پرت میکند. اگر ۱۵۰۰ متر ارتفاع داشته باشید ایمن هستید ولی کسی نمیخواهد ۱۵متر زیرزمین برود! برای همین هواپیماها در هوای طوفانی و تندری فرود نمیایند.​

نکاتی در مورد پرواز با هواپیما - خوردن رعد و برق به هواپیما

اگرصاعقه به هواپیما بخورد چه میشود؟
چیز خاصی نمیشود. آمارها بسیار جالب است. هواپیماها به طور متوسط دوبار در سال صاعقه میخورند. در اطاقک خلبان صدای بنگ میشنوید و یک جرقه ی نور میبینید. حالا چیزی که نمیدانید اینست که آیا باراستاتیک است یا رعدوبرق، تا زمانیکه بشینید. وقتی یک هواپیما ازمیان ابرها پرواز میکند، حامل بار ایستا میشود. وقتی فرود میایید و اثراتی شبیه سوختگی سیگار روی بال ها یا دماغه وجود داشته باشد، میفهمید که رعدوبرق بوده است.​

برفراز کجا نباید پرواز کنید؟
اولین چیزی که به ذهن میرسد احتمال شلیک شدن به هواپیما در مرز اوکراین است. در زمان های گذشته پرسنل ارتش موشک های ضدهوایی تست میکردند. هیچ هواپیمایی نباید در آن جا پرواز میکرد. آن موشک ها تا ارتفاع ۱۸هزار متری بالا میرفتند.

اگر موبایلتان درطول تیک آف روشن بماند چه اتفاقی میفتد؟
هیچ اتفاقی! اصلا مهم نیست. این کار بخاطر اینست که اداره های هوانوردی نمیخواهند برای تست هردستگاه الکترونیکی که ممکن است مشکل ایجاد کند، به دردسر بیفتند. برای همین از شما میخواهند که موبایل هایتان را خاموش نگهدارید. ولی روشن ماندنشان مشکلی ایجاد نمیکند، زیرا در فرکانسی کار نمیکنند که هواپیماها کار میکنند.

آیا تابه حال در مثلث برمودا پرواز کرده اید؟
البته! هیچ اتفاقی درآن نمیفتد. این شایعه را کسی از خودش درآورده است، درست مانند رمان های استفان کینگ. هواپیماها در مثلث برمودا گم میشوند، خب در همه جا گم میشوند! این محل هیچ چیز خاص و ترسناکی ندارد.

خلبان ها از چه چیزی میترسند؟
نمیدانم…هیچ چیز. حقیقت اینست که هواپیماها بسیار ایمن شده اند و واقعا چیزی برای نگران بودن وجود ندارد. این نگرانی هست که ممکن اسن چیزی اتفاق بیفتد که نتوانید کنترلش کنید. شما مسئول جان صدها انسان هستید. فکر میکنم مهمترین چیزی که خلبان ها را نگران میکند اینست که به شیوه ای شکست بخورند.

چه میشود اگر یکی از موتورها از کار بیفتد؟
خب هواپیما با یک موتور هم میتواند به پرواز ادامه بدهد. البته باید فرود بیاید چون دیگر موتور پشتیبان ندارد. سازمان هواپیمایی خیلی سخت گیر است، هرگز نباید با یک موتور به پرواز ادامه بدهید و باید در نزدیکترین فرودگاه فرود بیایید.

چه اتفاقی میفتد اگر هردو موتور از کار بیفتد؟
دراینصورت تبدیل به گلایدر میشوید، ولی این اتفاق فقط دوبار افتاده است. خیلی سال پیش در کانادا یک۷۶۷ هردو موتورهایش از کار افتادند. خط هوایی کانادا مشکلاتی در نشانگرهای سوختش داشت و زمانی بود که افراد انگلیسی زبان و فرانسوی زبان زیاد با هم کنار نمیامدند. آنها از سیستم متریک در برنامه ریزی پرواز استفاده کردند ولی از سیستم اندازه گیری انگلیسی زمان سوختگیری هواپیما استفاده کردند، برای همین نصف مقدار سوخت معمول را در هواپیما داشتند. پس آنها به پرواز ادامه دادند و ناگهان موتورها خاموش شد. بنابراین یک فرودگاه پیدا کردند، مشکل این بود که فرودگاه بسته بود و برای مسابقات اتومبیلرانی استفاده میشد. مدت زمان زیادی طول نکشید که مردم فهمیدند مشکلی وجود دارد و آنجا را تخلیه کردند.​

ترسناکترین موقعیتی که درآن بودید چه بوده است؟
هیچ چیز، زمانیکه در خطوط هوایی کار کرده ام. و بسیار وقتی جنگجویان را در خطوط نظامی جابجا میکردم. خلبانی مسافربری بسیار خسته کننده است و وظیفه ی خلبان اینست که آنرا خسته کننده نگهدارد!

چطور میتوان یک خلبان تازه کار را تشخیص داد؟
اگر در خط هوایی اصلی پرواز میکنید، با هیچ خلبان تازه کاری برخورد نخواهید کرد. حتی در خطوط منطقه ای خلبانهای جدید باید ۱۵۰۰ساعت تجربه ی پرواز داشته باشند تا بتوانند استخدام شوند. خلبان های جوانتر تجارب بیشتری دارند زیرا با شبیه سازهای امروزی همه چیز غیرعادی و ناگهانی شبیه سازی میشود ومقدار زیادی از تمرین با شبیه سازها انجام میشود.

چقدر بعد از تیک آف باید نگران پرنده ها باشیم؟
حدود۳تا۴ دقیقه. معمولا درمدت ۵دقیقه به بالای محوطه ای میرسید که غازها پرواز میکنند.

ایمن ترین فصل برای پرواز کی است؟
زیاد مهم نیست. در تابستان مسافران به چاله های هوایی مربوط به طوفان ها بیشتر برمیخورند. در زمستان، طوفان هابه طور عمودی به ارتفاع پرواز نمیرسند. درکل، پرواز ناهموارتری در تابستان وجود دارد. ولی این به معنای ناایمن نیست.

آیا میتوانید هواپیما را برای جلوگیری از سقوط برعکس به پرواز درآورید؟
نه با یک خط هوایی. فکر میکنم فیلمی بود که از حادثه ی خط هوایی آلاسکا الهام گرفته بود. حدود ۲۰سال پیش، اشکالی در دم هواپیما پیش آمد و نمیتوانستند دماغه را بالا یا پایین تنظیم کنند. و مجبور شدند هواپیما را برعکس کنند تا دماغه بالا بیاید. و این کار کرد، ولی نه آنقدری که بتوانند کل قضیه را مدیریت کنند. برای همین در اقیانوس آرام سقوط کردند.

نکاتی در مورد پرواز با هواپیما - فرود آمدن هواپیما

چطور هواپیما را فرود میاورید وقتی هیچ دیدی ندارید؟
میتوان تنها با ابزار فرود آمد، که به آن فرودآمدن دسته سه میگویند. ابزاری که در اطاقک خلبان هستند خیلی دقیق هستند و همگی پشتیبانی شده اند. برای مثال در یک ۷۴۷، سه خلبان اتوماتیک و سه دریافت کننده ی ILS (سیستم فرود حالت یاب) وجود دارد، پس در یک فرود از نوع سه، میتوان تمام خلبان های خودکار را همگام کرد و آنها درونشان کامپیوتر دارند که باعث میشود برای هرکاری باهم به موافقت برسند تا هواپیما را به زمین بنشانند. اگر این سه خلبان خودکار باهم به توافق نرسند، نوری روشن میشود و خلبان نمیتواند بنشیند. در یک فرود نوع سه، خلبان باند فرود را نمیبیند، تا زمانیکه چرخ ها باند را لمس کنند. درواقع خلبان خودش ارتفاع کم میکند، سرعتش راکم میکند و خودش متوقف میشود.

آیا بلیت های ارزانتر خطرناک تر هستند؟
ممکن است. چون ارزانتر بودن بلیت یعنی ارزان تر بودن هزینه های هواپیما. که این به احتمال قوی با کاهش امنیت هواپیما صورت میگیرد.​

آیا پرواز در شب ایمن تر است؟
دلیلی نمیبینم که اختلاف بزرگی بین روز و شب در پرواز باشد. ولی در شب میتوان نور دیگر هواپیماها را اگر ۵۰یا۸۰مایل دورتر باشند، دید. همچنین نور باند فرود بهتر دیده میشود تا در روز. طوفان های تندری را میتوانید از فاصله ی ۲۰۰مایلی ببینید- چون رعدوبرقشان دیده میشود. علاوه بر اینها، وقتی به سمت غرب میروید نور خورشید در صورتتان نیست. فکر میکنم پرواز در شب برای خلبان ها آسانتر است.

مطمئن ترین ارتفاع چقدر است؟
هیچ یک از ارتفاعات برتری بهم ندارند. دلیلی که ما محدوده ی ۱۰۰۰متری را انتخاب میکنیم، اینست که دراین ارتفاع مصرف سوخت به صرفه ترین است. همچنین در این ارتفاع تندبادها هستند، و بیشترین چاله های هوایی وجود دارند. میتوان بالا یا پایین تندبادها رفت تا مسافران سفر بهتری داشته باشند، ولی درهرصورت ایمن است.

کدام هواپیما ایمن تر از همه است؟
این روزها تمام خطوط هوایی امن به یک اندازه امن هستند. سخت است بگوییم کدامیک ایمن تر است، زیرا همه شان به شدت ایمن هستند.

اگر خلبان و خلبان دوم هردو بمیرند چه میشود؟
دراینصورت دیگر خلبان پشتیبان نخواهید داشت، مگرخلبانی  درمیان مسافران سوار هواپیما باشند. ولی فکر نمیکنم تابه حال این چنین چیزی اتفاق افتاده باشد.

خلبان میان مسافران چیست؟
وقتی برای یک خط هوایی کار میکنید، نیاز دارند شما را به جایی منتقل کنند. به شما نیاز ندارند که هواپیما را پایلوت کنید.

اگر مار در هواپیما باشد خدمه چه واکنشی باید نشان بدهند؟
این چیزی که میگویید اتفاق افتاده است! فکر میکنم در آفریقا بوده است. تعدادی مار را در یک محموله منتقل میکردند و مارها بیرون آمدند و شروع به رفتن داخل لوله های تهویه های هوا کردند. تا آنجا که میدانم خدمه دنبال چیزهایی میگشتند تا بتوانند به مارها ضربه بزنند. این داستان مال زمانی بسیار قبل است، ولی خب، اتفاق افتاده است.


هواپیمایی آسمان
هواپیمایی تابان
هواپیمایی آتا
هواپیمایی معراج
هواپیمایی ایران ایر
هواپیمایی کاسپین
هواپیمایی نفت
هواپیمایی قشم
هواپیمایی ایران ایرتور
هواپیمایی ماهان
هواپیمایی کیش ایر
هواپیمایی زاگرس