معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما)

ایران ایر

ایران‌ایر اولین و معروف‌ترین شرکت هواپیمایی ایران است. این شرکت پیشینه زیادی دارد و بیش از نیم‌قرن است که در ایران به فعالیت می‌پردازد. بسیاری از پدر و مادرهای ما نخستین پروازشان را با این شرکت هواپیمایی تجربه کرده‌اند و هنوز هم آن را به عنوان نوستالوژی پرواز خود می‌ستایند.

ایران ایر

درباره هما
هواپیمایی ایران « ایرانین ایرویز» در اردیبهشت ماه سال 1325 تاسیس شد و اولین خدمات مسافرت هوایی خود را در مسیر تهران به مشهد مقدس و پس از جنگ جهانی دوم آغاز کرد. درطول 17 سال (از سال1324 تا 1341) و به تدریج با دارا بودن تنها چند پرواز بین المللی به مهمترین خط هوایی داخلی تبدیل شد. در سال 1333 خط هوایی خصوصی دیگری تحت عنوان " پرشین ایرویز"یا "پارس" تاسیس شد. در ابتدا، خط هوایی "پرشین ایرویز" فقط وظیفه حمل بار به اروپا را به عهده داشت.

ایران ایر

وضعیت جغرافیایی كشور ایران و گسترش وسیع آن، دور بودن مراكز نسبتا پرجمعیت از یكدیگر، كمبود وسیله نقلیه اعم از جاده‌ای و ریلی، لزوم ارتباط سریع و مطمئن سازمان‌های علمی و دولتی و از همه مهمتر نبود یك شبكه منظم با قابلیت‌های بالا در راستای احیای حقوق متقابل هوایی با سایر كشورها و همچنین تامین رفاه و آسایش بیشتر ملت ایران، همه و همه شرایطی را فراهم ساخت تا هیات وزیران در تاریخ بیست و یكم بهمن سال 1340، پیشنهاد وزیر راه را مبنی بر تاسیس یك شركت هواپیمایی متعلق به ملت، به تصویب برساند. در پی اتخاذ این تصمیم شركت هواپیمایی ملی ایران در تاریخ پنجم اسفند ماه سال 1340 با ادغام دو شركت هواپیمایی "ایرانین ایرویز" و " پرشین ایرویز" و ایجاد خط هوایی جدیدی با نام "هواپیمایی ملی ایران" با علامت اختصاری و سمبل " هما" تاسیس شد و از فروردین ماه سال 1341 فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

ایران ایر

اهداف تاسیس هما
از جمله اهداف اولیه تاسیس "هما"، پوشش احتیاجات حمل و نقل هوایی داخل كشور همراه با رعایت بیشتر اصول ایمنی پروازی و برقراری سرویس‌های حمل و نقل هوایی با كشورهای همجوار و دور دست، ضمن مراعات همزمان قراردادهای متقابل مبانی تجاری و مصالح كشور بود. شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران حدود نیم قرن است كه به عنوان بازویی توانمند در اختیار مردم ایران بوده و می‌كوشد تا با جابجایی مسافر، بار صادراتی و وارداتی و پست در شبكه داخلی و بین المللی به نحو مطلوب انجام وظیفه کند. شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران"هما" 51 سال سابقه فعالیت دارد و در این مدت میلیون‌ها مسافر ایرانی و خارجی را از طریق صدها پرواز ایمن به مقصد رسانده است.

ایران ایر

تاریخچه هما
اگرچه تاریخچه پروازهای بازرگانی در ایران به سال‏های 1320و 30 خورشیدی باز می‌گردد اما در 5 اسفند سال 1340 بود كه برای نخستین بار یك شركت هواپیمایی بازرگانی ملی تاسیس گشت. این شركت با نام بین المللی IRAN AIR و عنوان هواپیمایی ملی ایران با نام اختصاری "هما" امكانات سایر شركت‏های خصوصی كه تا پیش از آن تاریخ در ایران فعالیت می‌كردند را در اختیار گرفت و بدینسان تاریخ پر فراز و نشیب هما كه تا امروز بیش از نیم قرن است ادامه دارد رقم خورد. "هما" پروازهای خود را با بهره‌گیری از هواپیماهای داگلاس دی سی ۳، دی سی ۶، ویكرز و آورویورك آغاز کرد و در سال 1964 به عضویت كامل یاتا در آمد.

ایران ایر

هما، پیش از انقلاب اسلامی
اولین پرواز "هما" با هواپیماهای «جت» در سال ۱۹۶۵ (1344) با استفاده از یك فروند بویینگ ۷۲۷-۱۰۰ در مسیر تهران-بیروت انجام شد. پس از آن شركت تصمیم به تبدیل تمام ناوگان خود به هواپیماهای «جت» گرفت. با شروع دهه ۱۹۷۰(از سال 1349 به بعد) عصر طلایی "هما" نیز آغاز گشت. در سال ۱۹۷۱ (1350) تعدادی بویینگ ۷۳۷-۱۰۰ و در سال ۱۹۷۴ (1353) تعدادی بویینگ ۷۲۷-۲۰۰ وارد ناوگان شركت شد. همچنین تحویل هواپیماهای گران قیمت بویینگ ۷۴۷ از نوع ۱۰۰ و ۲۰۰ و SP از سال ۱۹۷۵ (1354) آغاز گشت. در میانه دهه هفتاد میلادی، "هما" پروازهای بدون توقف بسیاری را به طور روزانه به قاره اروپا داشت. در این دوره هواپیمایی ملی ایران تنها در مسیر تهران-لندن بیش از 30 پرواز هفتگی انجام می‌داد. خط هوایی تهران به فرودگاه جان اف كندی نیویورك در سال ۱۹۷۵(1354) با بهره‌گیری از بویینگ ۷۰۷ و با یك توقف در فرودگاه "هیث‌رو" لندن آغاز شد. با خرید بویینگ‌های ۷۴۷ اس پی، هما این هواپیماهای دوربرد را در مسیر تهران-نیویورك به كار گرفت و به این ترتیب طولانی‌ترین خط هوایی بدون توقف جهان را راه‌اندازی كرد. در اكتبر سال ۱۹۷۲ (مهر ماه 1351)، "هما" قرارداد خرید دو فروند هواپیمای مافوق صوت كنكورد را با كنسرسیوم انگلیسی-فرانسوی آن به امضا رساند. البته این هواپیماها هرگز به ناوگان هما وارد نشدند، چرا كه در آوریل ۱۹۸۰ (فروردین 1359)با توجه به پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دگرگون شدن سیاست‌ها ، این قرارداد فسخ شد.

ایران ایر

ایران ایر

در سال ۱۹۷۸ (1356)، "هما" ۶ فروند ایرباس مدل A۳۰۰ را برای به كارگیری در مسیرهای محلی از شركت اروپایی ایرباس خریداری كرد و نخستین بهره‌بردار هواپیماهای ایرباس در خاورمیانه لقب گرفت. در پایان این سال "هما" به بیش از ۳۱ مقصد در داخل و خارج از ایران، از پكن و توكیو تا نیویورك به طور روزانه پرواز می‌كرد و در حال راه‌اندازی خطوط هوایی جدیدی به مقاصد لس آنجلس و سیدنی بود.

ایران ایر

در سال‌های پایانی دهه هفتاد، هواپیمایی ملی ایران به عنوان رو به رشدترین شركت هواپیمایی جهان شناخته می‌شد و در عین حال یكی از ایمن‌ترین، مدرن‌ترین و پردرآمدترین شركت‌های هواپیمایی دنیا نیز به شمار می‌رفت. در سال 1976 (1355) "هما" پس از شركت استرالیایی "كوانتاس" ایمن‌ترین شركت هوایی جهان لقب گرفت.
هما، پس از انقلاب اسلامی
پس از پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی ملت ایران، با دگرگون شدن سیاست‌ها ، انجام برخی پروازهای بین‌المللی "هما" تغییر نمود و از فوریه ۱۹۷۹(اسفند1358) تعدادی از آنها به كلی تعطیل شد.

ایران ایر

آخرین فرود "هما" در فرودگاه جان اف كندی نیویورك در روز ۷ نوامبر سال ۱۹۷۹ (16 آبان 1358)اتفاق افتاد. دولت آمریكا پرواز روز بعد "هما" را درحالی كه برای فرود آماده می‌شد به فرودگاه مونترال تغییر مسیر داد و اعلام كرد به دلیل تنش‌های ایجاد شده در روابط دو كشور در جریان تسخیر لانه جاسوسی در تهران، هواپیماهای ایرانی حق فرود در هیچ یك از فرودگاه‌های ایالات متحده را ندارند. با تعطیلی خط هوایی نیوِیورك هواپیماهای بویینگ ۷۴۷ اس پی هما به طور گسترده در مسیرهای آسیایی و اروپایی به كار گرفته شدند. نام رسمی شركت در سال 1360به «هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران» ،"هما" تغییر یافت. در این سال "هما" 7/1 میلیون نفرمسافر را جابه جا كرد.

ایران ایر

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سال‏های جنگ تحمیلی با وجود فشارها و تهدیدهای موجود خدمات خود را به بهترین نحو ممكن به انجام می‌رساند و اگرچه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با مساله تحریم‌های بین‌المللی به ویژه از سوی امریكا و خروج پرسنل خارجی و متخصص خود دست به گریبان بود اما به مدد نیروهای توانمند و متعهدش توانست با جایگزینی نیروهای بومی و آموزش نیروی جوان و تحصیلكرده نیازهای خود را برطرف نماید و دانش تعمیرات هواپیما را كه زمانی تنها در اختیار متخصصان خارجی بود بومی سازد. امروز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با توانمندی كامل امكانات انجام انواع تعمیرات اساسی و نیمه اساسی بر روی هواپیماهای خود و سایر شركت‏های هواپیمایی داخلی را در اختیار دارد. خدمات فرودگاهی "هما" نیز با توجه به تعهد جدی و پایبندی "هما" به اصول مورد پذیرش جهانی و تطابق با استانداردهای مورد پذیرش بین المللی به بیش از 20 شركت هواپیمایی خارجی سرویس می‏دهد.
در سال‏های پس از پیروزی انقلاب تعدادی هواپیمای فوكر 100، ایرباس و بویینگ نیز به شركت "هما" اضافه شدند و در حال حاضر تعداد ناوگان عملیاتی "هما"( هواپیماهای موجود در خط پروازی) به 51 فروند رسیده است. "هما" همچنین برای نخستین بار از آغاز تحریم‌ها، موفق شد 3 فروند هواپیمایی باری به ناوگان خود اضافه و آنها را جایگزین ناوگان فرسوده‌ای نماید كه سال‌ها بود از خط پروازی "هما" خارج شده و كاهش سهم "هما" در بازار بین‌المللی حمل و نقل بار را موجب شده بودند.

ایران ایر

درباره لوگوی هما
نشان آشنای «مرغ هما» كه برگرفته از سازه موجود از این پرنده افسانه‌ای در تخت جمشید باستانی بود را جوانی به نام «ادوارد زهرابیان» در سال 1341 طراحی کرد كه از آن زمان تاكنون یكی از زیباترین نشانه‏های طراحی شده و از برترین برندهای بین‌المللی به شمار می رود.

ایران ایر


هواپیمایی آسمان
هواپیمایی تابان
هواپیمایی آتا
هواپیمایی معراج
هواپیمایی ایران ایر
هواپیمایی کاسپین
هواپیمایی نفت
هواپیمایی قشم
هواپیمایی ایران ایرتور
هواپیمایی ماهان
هواپیمایی کیش ایر
هواپیمایی زاگرس