رازهایی که خلبان ها به کسی نمی گویند!

اگر از مسافران خطوط هواپیمایی باشید، شاید با خود فکر کنید که همه چیز پرواز را می‌دانید: محدودیت بار، غذاهایی بسیار گران و چند مورد دیگر.در یک پایگاه اینترنتی که متخصصان هر زمینه به سوالات کارشناسان پاسخ می‌دهند، این بار به سوالات مسافران هواپیما پاسخ دادند. آن‌ها از مواردی سخن گفتند که جز اعضای کابین خلبان و برخی از خدمه پروازی، کسی از آن‌ها با خبر نیست. بنابراین شنیدن چنین مواردی شاید برای شما هم جالب باشد.
غذای خلبان‌ها متفاوت است
به مسافران یک سینی تغذیه داده می‌شود، اما غذای خلبان‌ها با غذای مسافران کاملا متفاوت است. آن‌ها باید غذایی را بخورند که احتمال مریض شدنشان را به صفر نزدیک کند.
جعبه سیاه هواپیما غیرقابل تخریب نیست
در فیلم‌ها چنین نمایش داده می‌شود که جعبه سیاه هواپیما تحت هر شرایطی دوام می‌آورد، اما این طور نیست. جعبه سیاه هواپیما نیز مانند تمام ساخته‌های دست بشر می‌تواند هنگام تماس با آتش و فشار زیاد آسیب ببیند.
هواپیما ربایی کد مخصوص به خود را دارد
اگر هواپیما پس از هواپیما ربایی به زمین بنشیند، خلبان باله هواپیما را به سمت بالا رها می‌کند. او با این کار نشان می‌دهد که یک جای کار به مشکل برخورده است. این باله‌ها هنگام فرود هواپیما به کاهش سرعت آن کمک می‌کنند.
اگر از ماسک اکسیژن استفاده نکنید، از حال می‌روید
شاید بسیاری این مورد را بدانند: زمانی که کابین در ارتفاع اکسیژن خود را از دست دهد، شما در صورت استفاده نکردن ماسک اکسیژن در عرض 15 تا 30 ثانیه حال می‌روید.
از آب موجود در هواپیما استفاده نکنید
تنها در یک صورت در هواپیما آب بنوشید و آن اینکه مستقیما از آب بطری بنوشید. آب موجود در هواپیما به دلیل جرم‌زدایی با مواد شیمیایی تصفیه شده است. قهوه و چایی که در هواپیما سرو می‌شود نیز از این قاعده مستثنی نیست.
چیزی به نام تاخیر مراقبت پرواز نداریم
تقریبا در تمام فرودگاه‌ها، هر دقیقه یک هواپیما از آن بلند شده و یا داخل باند آن فرود می‌آید. بنابراین، فضای کافی برای فرود  هواپیمای ورودی در باند وجود ندارد.
خلبان‌های سرشناس پول خوبی به جیب می‌زنند
اگر خلبان یک شرکت هواپیمایی معروف (در کشورهای غربی) شوید، درآمدتان سالانه حدود 145 هزار دلار است.
در میانه پرواز احتمال سقوط پایین است
محتمل‌ترین زمان سقوط هواپیما درست زمان بلند شدن و فرود آمدن بر باند فرودگاه است. سقوط در میانه راه، احتمال بسیار کمتری دارد.
آشفتگی پرواز نباید موجب نگرانی مسافر شود
جریان هوایی به سمت بالا معمولا هنگام مواجهه با ابر رخ می‌دهد. این حالت مشابه این است که با سرعت 805 کیلومتر بر ساعت از روی یک سرعت گیر عبور کنید. بنابراین آشفتگی چیزی نیست که شما نگران آن باشید.
استفاده از وسایل الکترونیکی مشکلی ندارد
تاکنون هیچ مدرک جامعی دال بر مشکل دار بودن استفاده از وسایل الکترونیکی در هواپیما و اختلال آن با امواج دریافتی هواپیما جمع‌آوری نشده است. با این حال، ما به شما پیشنهاد نمی‌کنیم که هنگام پرواز از وسایل الکترونیکی خود استفاده کنید، چرا که ممکن است با خدمه پرواز به مشکل جدی بربخورید.
خلبان‌ها گاهی اوقات به علامت کمربند ایمنی توجه نمی‌کنند
گاهی اوقات خلبان‌ها فراموش می‌‎کنند که علامت بستن کمربند ایمنی را در جریان پروازهای کاملا آرام خاموش کنند.


هواپیمایی آسمان
هواپیمایی تابان
هواپیمایی آتا
هواپیمایی معراج
هواپیمایی ایران ایر
هواپیمایی کاسپین
هواپیمایی نفت
هواپیمایی قشم
هواپیمایی ایران ایرتور
هواپیمایی ماهان
هواپیمایی کیش ایر
هواپیمایی زاگرس