ایمن ترین بخش هواپیما

آیا میدانید ایمن ترین بخش هواپیما کدام قسمت آن است؟ 

اگر قصد سفر با هواپیمای مسافربری را دارید  و ترس از سانحه هوائی در ذهن شما آرامش شما را سلب نموده حتما این مطلب را بخوانید. با توجه به اینکه سفر هوائی در جهان از ایمن ترین سفرها به شمار می رود و شانس کشته شدن شما در طول یک پرواز خطوط هوایی تجاری در حدود (1در19.800.000) می باشد با این حال می خواهید بدانید  که کدام منطقه از هواپیما امن تر از دیگر بخش ها است.  حتما شنیده ایدکه پرواز با هواپیما ایمن ترین شکل سفر است و خلبان ها به گونه ای آموزش می بینند که بدترین و خطرناک ترین شرایط را پشت سر بگذارند. تنها کافیست نگاهی به خطرناک ترین فرودهایی بیاندازید که در بدترین شرایط صورت گرفته اند.  اما حتی دیدن این فیلم ها و مطالعه مطالب مختلف در باب ایمنی بالای سفرهای هوایی هم نمی تواند برخی از آدم ها را آرام کند و ترسشان را کنار بزند. اینکه شما بتوانید ایمن ترین بخش هواپیما را پیدا کرده شاید کمک خوبی به شما بکند تا بتوانید بر این ترس غلبه کنید. در سال 2007 یک مجله مكانیكی محبوب به بررسی همه حوادث رخ داده از سال 1971 تا به حال پرداخت و به این نتیجه رسید كه صندلی های عقبی هواپیما از نظر آماری نسبت به سایر صندلیها امن تر هستند. شانس زنده ماندن در حوادث در صندلیهای عقبی 69 درصد بوده كه این شانس در صندلی های نزدیك بال به 56 درصد و در صندلیهای جلویی به 49 درصد میرسد. بهترین توصیه برای زنده ماندن در حوادث بستن كمربند ایمنی و داشتن نقشه ای برای فرار از هواپیما و واكنش سریع است. محل صندلی مسافر در هواپیما می تواند در صورت بروز هرگونه سانحه هوایی، مرگ یا زندگی او را تعیین کند.  بر اساس اعلام هیات امنیت ملی حمل و نقل آمریکا، از هر 1.2 میلیون پرواز، فقط یک مورد منجر به سانحه هوایی می شود اما هنوز هم اقدامات احتیاطی مسافران می تواند برای آمادگی برای وقوع وضعیت اضطراری لازم باشد.

آیا میدانید ایمن ترین بخش هواپیما کدام قسمت آن است؟ - خرید بلیط هواپیما

پروفسور "اد گالا" از دانشگاه گرینویچ که وضعیت صندلی بیش از 100 سانحه هوایی را بررسی کرده و با ده ها نجات یافته این سوانح مصاحبه کرده، دریافته است این افراد پیش از آنکه به طور سلامت بتوانند از یک هواپیمای آتش گرفته نجات پیدا کنند به طور متوسط از پنج ردیف نخست عقب رفته اند. تحقیقات وی حاکی از آن است که صندلی های عقب هواپیما به طور کلی ایمن تر از صندلی های راهرو هستند.در یکی از تحقیقات دیگر در سال ۲۰۱۲ میلادی، دانشمندان، یک فروند بوئینگ ۷۳۷ را در بیابان مکزیک دچار سانحه کردند تا شانس زنده ماندن مسافرین صندلی های مختلف آن را تحلیل کنند.  آنها در جریان آزمایشات فراگیر و گسترده خود دریافتند که مسافران پروازهای درجه یک و آنها در بخش جلویی کابین اصلی هواپیما می‌نشینند بیشتر ممکن است که در جریان سوانح هوایی دچار جراحت شده یا جان خود را از دست بدهند.

آناتومی هواپیماها به گونه ایست که چنانچه پشت بال ها یا در بخش های انتهایی آن بنشینید شانس زنده ماندنتان به مراتب بیشتر است. در واقع دماغه هواپیماها در زمان بروز سوانح هوایی بیشترین میزان فشار را دریافت می کند. عروسک هایی که در جریان این سانحه ساختگی سوار هواپیما بودند و در بخش مرکز هواپیما نزدیک به ردیف های میانی نشسته بودند دچار آسیب دیدگی های جزئی روی سر خود شدند و صرفا هم عروسکی که کمربند نداشت جراحات مرگباری را پیدا کرده بود.  اما طبق ارزیابی این گروه از پژوهشگران، ایمن ترین نقطه از هواپیما قسمت انتهایی آن خواهد بود چراکه بیشترین فاصله را تا نقطه تماس هواپیما (یعنی دماغه آن) دارد و در عین حال به ردیف هایی که درب خروج اضطراری در خود دارند نیز دسترسی دارد.  یکی از تحلیل های انجام شده توسط مجله تایم نیز نشان داد که ایمن‌ترین نقطه برای نشستن در هواپیما صندلی‌های میانی تا انتهایی آن هستند. براساس آمارها، در سوانح هوایی، ۲۸ درصد از افرادی که در این صندلی ها نشسته اند جان خود را از دست داده اند. حتی اگر روی یکی از این صندلی ها هم بنشینید باز هم شانس مرگ شما وجود دارد اما این رقم به مراتب کمتر از ۴۰ درصد مرگ و میر مسافران صندلی های جلویی است. 

البته فاکتور دیگری هم وجود دارد که باید در زمان انتخاب صندلی خود مد نظر داشته باشید؛ این آمارها تنها در صورتی درست از آب در می آیند که هواپیما از قسمت دماغه خود سقوط کند. در مواردی که هواپیما حرکتی مارپیچ را در حین سقوط خود تجربه کند، امکان مرگ مسافران در تمامی صندلی ها یکسان است.خرید بلیط هواپیما، اگر هواپیمایی در حال سقوط است تقریبا همیشه چند دقیقه ای برای آماده شدن پیش از برخورد وقت هست.از این وقت برای مرور این موارد استفاده کنید: درب های خروجی کجا قرار دارند و سعی کنید تعداد صندلی های ما بین ردیف خود و دربهای خروجی را بشمارید. در این صورت می فهمید که چه زمانی به درب خروج خواهید رسید حتی اگر درب را نبینید. نکته ی جالبی که وجود دارد این است که صندلی های فرست کلاس جلوی هواپیما هستند و علت این امر این است که هواپیما در قسمت های عقبی یک ارتعاش هایی را دارد به همین دلیل معمولا صندلی های فرست کلاس را در جلو قرار می دهند. موقعیت را تا حد ممکن تخمین بزنید. تلاش کنید تا تشخیص دهید که هواپیما روی چه سطحی فرود می آید تا نحوه آماده شدن را طرح ریزی نمایید. بعنوان مثال اگر در حال فرود روی سطح آب هستید باید جلیقه نجات خود را بپوشید و تا وقتیکه از هواپیما خارج نشده اید آنرا باد نکنید و اگر در هوای سرد فرود می آیید سعی کنید که با پتو یا ژاکتی خود را در بیرون گرم نگه دارید. در هر حال امیدواریم با پیشرفت تکنولوژی میزان حوادث هوایی به صفر برسد تا دیگر تفاوتی بین صندلی ها از لحاظ ایمنی نباشد.
نویسنده : مجید مهاجری


هواپیمایی آسمان
هواپیمایی تابان
هواپیمایی آتا
هواپیمایی معراج
هواپیمایی ایران ایر
هواپیمایی کاسپین
هواپیمایی نفت
هواپیمایی قشم
هواپیمایی ایران ایرتور
هواپیمایی ماهان
هواپیمایی کیش ایر
هواپیمایی زاگرس