دو سوم صندلی ایرباس A۳۸۰ در ایران، خالی می‌ماند

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری، شرایط حال حاضر صنعت هواپیمایی کشوری را فاقد زیرساخت‌های لازم برای ورود هواپیمای پهن پیکر خریداری شده دانست، گفت ورود ۱۱۴ فروند هواپیما به کشور نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌های فرودگاهی و نیروی انسانی آموزش دیده است. چندی پیش، تفاهم نامه اولیه خرید ۱۱۴ فروند هواپیمای ایرباس به ارزش بیش از ۱۰٫۵ میلیارد دلار در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه به امضا رسیده که بخشی از منابع مالی از طریق فاینانس و بخش دیگر از طریق تسهیلات صندوق توسعه ملی تامین می‌شود. حسین خانلری ، با طرح این پرسش که آیا هواپیماهای پهن پیکر خریداری شده قرار است در مسیرهای داخلی مورد استفاده قرار گیرد، خود پاسخ داده که استفاده از هواپیماهای پهن پیکر خریداری شده در مسیرهای داخلی فاقد هرگونه صرفه اقتصادی است. وی، اذعان داشته که حتی با بسیج همه امکانات و منابع در دو سال آتی، مهیا شدن زیرساخت‌های صنعت حمل و نقل هوایی برای ورود این تعداد هواپیما ممکن نیست. معاون وزیر راه و شهرسازی سابق با بیان اینکه برای اشغال صندلی‌های هواپیماهای پهن پیکر خریداری شده باید فکری کرد، افزود در حال حاضر هواپیماهای موجود کشور در مسیر آسیای دور هم با یک سوم ظرفیت به پرواز در می‌آیند، بنابراین چگونه می‌توان برای هواپیمای A380 با ظرفیت بسیار بالا مسافر ایجاد کرد. وی گفت: برای اشغال صندلی‌های هواپیماهای پهن پیکر خریداری شده از هم اکنون به دنبال جذب توریست باید بود. بنابراین دولت باید از هم اکنون با طراحی برنامه‌ها به سمت جذب توریست حرکت کرده تا پرواز هواپیماهای پهن پیکر توجیه اقتصادی داشته باشد. خانلری تاکید کرد: نباید تصور داشت که با خرید هواپیماهای پهن پیکر همه مشکلات حمل و نقل هوایی کشور حل خواهد شد. وزارت راه و شهر سازی اعلام کرده که سالانه سه تا پنج میلیارد دلار ارز توسط مسافران خارجی به ایرلاین های خارجی پرداخت می شود، که تجمیع این اعداد در مدت ۱۰ سال به رقمی درحدود ۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید، بنابراین با خرید یکجای هواپیمای نو، به میزان ۱۰٫۵ میلیار دلار، مابقی رقم مذکور در کشور صرفه جویی هم خواهد شد. وی با بیان اینکه در حال حاضر هواپیماهای ایرباس A380 فقط در فرودگاه امام خمینی قابلیت نشست و برخواست دارد بیان داشت که در حال حاضر کشور فاقد زیرساخت‌های لازم برای استفاده از نوع هواپیمای پهن پیکر است. طبق اعلام وزارت راه و شهر سازی، هدف نهایی در کشور داشتن هواپیمای ای ۳۸۰ بوده، که یکی از اهداف واردات این هواپیما، برقرار شدن خط پرواز مستقیم به کشورهایی چون چین، ژاپن و کانادا و حتی ایالات متحده بوده که درحال حاضر، مسافران مسیرهای دوردست کشور توسط شرکت های هواپیمایی ترکیه ای، اماراتی و قطری جابجا می شوند. خانلری گفت: دولت نباید به صورت مستقیم وارد چرخه خرید هواپیما می‌شد. دولت باید بستر و زیرساخت ورود بخش خصوصی به خرید هواپیما را مهیا می‌کرد. به گفته وی اگر دولت بخواهد در بخش خرید هواپیما هزینه کند صنعت هواپیمایی به وضعیت بیمارگونه خود ادامه خواهد داد. رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری گفت: خرید هواپیما توسط بخش خصوصی منجر به ایجاد رقابت بین بخش خصوصی و دولتی شده و در نهایت به نفع مسافرات صنعت هواپیمایی خواهد شد و تصریح کرد که هزینه کردن دولت در بخش خرید هواپیما افزایش هزینه‌ها برای دولت را به دنبال داشته که این امر به مصلحت کشور نیست.


هواپیمایی آسمان
هواپیمایی تابان
هواپیمایی آتا
هواپیمایی معراج
هواپیمایی ایران ایر
هواپیمایی کاسپین
هواپیمایی نفت
هواپیمایی قشم
هواپیمایی ایران ایرتور
هواپیمایی ماهان
هواپیمایی کیش ایر
هواپیمایی زاگرس