مخالفت 2 نهاد نظارت بربازار با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما

آزادسازی بلیط هواپیما

رئیس سازمان حمایت و رئیس شورای رقابت با اشاره به الزامی بودن فراهم آمدن شرایط لازم برای آزادسازی بلیط هواپیما به طور ضمنی با آزادسازی قیمت بلیت مخالفت کردند.رئیس سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولیدکنندگان  با بیان اینکه سازمان حمایت با آزادسازی قیمت‌ها مخالف است گفت: در مورد قیمت بلیت هواپیما اجازه آزادسازی داده شده است اما گفته شده که قیمت‌ها نباید به صورت غیرمتعارف افزایش یابد. محمود نوابی خاطرنشان کرد: زمانی رقابت می‌تواند با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما اتفاق افتد که عرضه بر تقاضا پیشی گیرد در حالی که در شرایط فعلی اینطور نیست و تقاضا برای بلیت هواپیما، بیش از عرضه است و بنابراین این اقدام برای آزادسازی بلیت هواپیما باید زمانی باشد که صندلی خالی در خطوط هوایی کشور وجود داشته باشد.وی با بیان اینکه گزارشی که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص اعمال نرخ‌های بلیت هواپیما در فضای آزادسازی ارایه داده، حکایت از این دارد که هنوز این نرخ‌ها عملیاتی نشده است، گفت: این آزادسازی بر مبنای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه صورت گرفته که براساس آن، قانون گذار اجازه داده که نرخ‌ کالاها و خدمات آزاد شود ولی این آزادسازی در مورد کالاهای اولویت اول هنوز مورد موافقت ستاد هدفمندی یارانه‌ها قرار نگرفته است.در همین خصوص رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، روز دوشنبه در حاشیه دومین همایش بهبود فضای کسب و کار اظهار داشت: معتقدیم آزادسازی قیمت بلیت هواپیما کار مطلوبی است به شرط آنکه بسترهای لازم آن فراهم باشد؛ یعنی عرضه و تقاضا متعادل باشد اما متاسفانه در حمل و نقل هوایی این اتفاق نیفتاد. رئیس شورای رقابت ادامه داد: معتقدیم این کار باید در خطوطی انجام می شد که در آن تعداد قابل توجهی هواپیما و شرکت های متعدد وجود داشته باشد اما وقتی در یک خط فقط یک شرکت هواپیمایی فعال است، این آزادسازی قیمت ها به افزایش قیمت منجر خواهد شد.  وی افزود: آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به کار کارشناسی بیشتری نیاز دارد.وی با بیان اینکه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما نباید برای جبران انباشت زیان های گذشته باشد، ادامه داد: آزادسازی باید در جهت افزایش خدمات و کیفیت بهتر باشد. شیوا در پاسخ به پرسشی درباره قیمت گذاری جدید خودرو در شورای رقابت نیز گفت: بحث خودرو در مسیری افتاده که به دستورالعمل جدیدی نیاز ندارد. وی افزود: اکنون بحث خودرو در دستور کار شورای رقابت قرار ندارد و خودروسازان با وام های داده شده مقداری کارشان رونق پیدا کرده است.


هواپیمایی آسمان
هواپیمایی تابان
هواپیمایی آتا
هواپیمایی معراج
هواپیمایی ایران ایر
هواپیمایی کاسپین
هواپیمایی نفت
هواپیمایی قشم
هواپیمایی ایران ایرتور
هواپیمایی ماهان
هواپیمایی کیش ایر
هواپیمایی زاگرس