انتقال پروازهای نظامی مهرآباد

 وزیر راه و شهرسازی با بیان این که بخش خصوصی با دولت همراه و همپا نیست به نابسامانی فرودگاه امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: هرچه فشار سیاسی باشد تحمل کرده‌ و می‌کنم و نگران حرفهایی که در رسانه‌ها و صدا و سیما مطرح می‌شود٬ نیستم. عباس آخوندی با بیان این‌که برای بخش هوانوردی وقت می‌گذارم و توجه جدی به تامین زیرساخت‌های این حوزه دارم، اظهار کرد: کارهای بسیار بزرگی برای توسعه صنعت هوانوردی و فرودگاه‌هادر حال انجام است که به تدریج قراردادهای آن منعقد و اجرایی می‌شود. وی با یادآوری این‌که اواخر سال گذشته فرودگاه امام خمینی (ره) به عنوان منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی به سرمایه‌گذاران معرفی شد، افزود: حتما برای دسترسی به فرودگاه امام‌خمینی (ره) علاوه بر آزادراه تهران-قم مسیر دیگری از کمربندی جنوب‌غربی تهران از سمت چرم‌شهر و آبیک در نظر می‌گیریم تا تمام افرادی که به سمت فرودگاه عزیمت می‌کنند بتوانند بدون ورود به تهران به فرودگاه دسترسی داشته باشند.حتما یک دسترسی ریلی ویژه و جداگانه‌ای نیز برای فرودگاه امام خمینی (ره) در نظر گرفته می‌شود٬و تلاش می‌کنیم این فرودگاه به عنوان یک منطقه ویژه اقتصادی و تجاری به یک لجستیک پارک تبدیل شود.
وی با اشاره به رشد پرشتاب صنعت هوانوردی در دنیا تصریح کرد: البته در کشور ما نیز این صنعت در قیاس با سایر مدهای حمل و نقلی رشد مناسبی داشته است؛ در عین حال این انتظار وجود دارد که در این بخش سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر شود چه سرمایه‌گذاری دولتی و چه سرمایه‌گذاری خصوصی. حس من این است که بخش خصوصی ایران هنوز تصمیمی برای سرمایه‌گذاری نگرفته است و این جهت همراه و همپا با بخش دولتی نیست. البته اتفاقی رخ نخواهد داد و وقتی تقاضا در بازار وجود داشته باشد بازار مشتری خودش را پیدا می‌کند ولی انتظاری که من داشتم این بود که در این مدت حداقل 100 هواپیمای جدید به صورت لیز (اجاره و اجاره به شرط تملیک) وارد کشور می‌شد. وی اظهار کرد: همه شرکت‌های لیزور موجودی دارند که ممکن است عملیاتی کردن این موجودی‌ها چندماهه دیگر باشد ولی هنوز هیچ شرکت هواپیمایی غیردولتی ایران در بخش لیز هیچ اقدامی نکرده است. در اینجا ما در برابر مردم و دولت نمی‌توانیم به صورت قرص و محکم از آنها دفاع کنیم. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که مدیریت بازرگانی برای توسعه صنعت هوانوردی لازم است٬ گفت: هرچه فشار سیاسی باشد من تحمل کرده‌ و می‌کنم و نگران حرف‌هایی که در رسانه‌ها و صدا و سیما مطرح می‌شود٬ نیستم. این صنعت باید در همه بخش‌ها اقتصادی باشد هم در بخش فروش٬ هم در سایر بخش‌ها؛ صنعتی که به جایی متکی باشد آن صنعت امکان رشد درازمدت ندارد.
آخوندی یکی از مباحث مهم تجاری‌سازی صنعت هوانوردی را کفایت سرمایه اعلام و تصریح کرد: در این زمینه بسیار سخت گیرم. شرکت‌های هواپیمایی باید دنبال تأمین سرمایه‌ باشند شش ماه برای اعمال دستورالعمل حداقل کفایت سرمایه فرصت خوبی برای ایرلاین‌ها بود و هست. به ملت تعهد کردیم که صنعت هوانوردی را توسعه دهیم. قاعدتا باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد و باید با جدیت در این بخش پیش برویم. وی درباره موضوع مطرح شده در این جلسه از سوی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران مبنی بر انتقال بخش نظامی فرودگاه مهرآباد به فرودگاه کم‌ترافیک‌تر نیز گفت: در این خصوص طی جلسه‌ای با وزیر دفاع باید این موضوع را تعیین تکلیف کنیم. وزیر راه و شهرسازی افزود: در خصوص فاینانس و بیمه نیز چنانچه شرکت‌های هواپیمایی دنبال کار باشند حتما از آنها حمایت خواهیم کرد و اگر به مورد و مشکلی برخورد کنند مشکل را به وزارت راه و شهرسازی اطلاع دهند حتما حمایت خواهیم کرد و بی‌اعتنا نخواهیم بود. وی اظهار کرد: درباره موضوع سوخت‌گیری نیز پیگیری‌هایی انجام خواهم داد تا به نتایج خوبی برسیم. همچنین در خصوص اینکه ایرلاین‌های ایرانی شرایط منصفانه‌ پروازی در مقایسه با ایرلاین‌های بین المللی داشته باشند نیز به عنوان مدافع صنعت هوانوردی ایران حتما اقدام خواهیم کرد.


هواپیمایی آسمان
هواپیمایی تابان
هواپیمایی آتا
هواپیمایی معراج
هواپیمایی ایران ایر
هواپیمایی کاسپین
هواپیمایی نفت
هواپیمایی قشم
هواپیمایی ایران ایرتور
هواپیمایی ماهان
هواپیمایی کیش ایر
هواپیمایی زاگرس