هواپیماهای نو به جای ٤٠ هواپیمای اخراجی مهرآباد، پارک می‌شوند

درشرایطی که تنها حدود ٤ماه از اجرای برجام می‌گذرد، راه‌های زمینی، هوایی و دریایی کشور به سرعت خود را مهیای برخورداری از فرصت به دست آمده کرده و نوسازی می‌شوند. ایران قرارداد خرید ١٣٨ فروند هواپیمای نو را به امضا رسانده که این تعداد به معنی نوسازی بیشتر از ٥٠‌درصد ناوگان هوایی موجود در ایران است. حالا فرودگاه مهرآباد خود را آماده می‌کند که ٤٠ هواپیمای زمینگیر خود را به دستور وزیر راه‌وشهرسازی خارج کرده و فضا را برای پارک ناوگان نو آماده کند. علاوه براین درحاشیه رفت‌وآمد هیأت‌های تجاری کشورهای همسایه و آسیای دور، قراردادهایی برای توسعه و اتصال شبکه ریلی ایران به منطقه امضا شده است که این موضوع موجب افزایش درآمدهای ارزی ناشی از ترانزیت کالا می‌شود. درحوزه مسیر‌های دریایی نیز بنادر ایران که در سال‌های تحریم به ندرت رفت‌وآمد کشتی‌های خارجی را به خود دیده بودند، حالا میزبان بزرگ‌ترین کشتیرانی‌های جهان شده‌اند.
عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی دیروز با اشاره به برنامه‌های ایران برای نوسازی گسترده تمام شقوق حمل‌ونقلی اعلام کرد: درحوزه حمل‌ونقل سریع‌ترین و دست‌یافتنی‌ترین راهکار توسعه حمل‌ونقل هوایی است. به همین جهت ایران قرارداد خرید ١٣٨ فروند هواپیمای نو را منعقد کرده است که در‌ سال‌جاری میلادی سری نخست هواپیماهای جدید وارد کشور می‌شود و ناظر تحول بزرگی در ناوگان هوایی کشور خواهیم بود. او ادامه داد: درحال حاضر حدود ۶۰ فرودگاه درکشور وجود دارد که تنها حدود ۱۰ فرودگاه فعالیت قابل قبولی دارد که اگر بتوانیم ناوگان هوایی را نوسازی کنیم، کار بسیار بزرگی انجام شده است و سرمایه‌های زیادی را فعال می‌کنیم. علاوه براین با برقراری پروازهای مستقیم زمینه برای توسعه ایران فراهم شده است. همچنین نوسازی و توسعه فرودگاه‌های بوشهر، اهواز، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز نیز با سرمایه‌گذاری خارجی در دستورکار قرار گرفته است.
وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: اتصال شبکه ریلی ایران به آسیا درجهت توسعه کشور بسیار موثر خواهد بود و در این زمینه تلاش می‌شود تا شبکه‌های ریلی در شهرهای مرزی به کشورهای همسایه متصل شود. راه‌آهن درغرب کشور به سمت کرمانشاه توسعه می‌یابد و به خارج از کشور متصل می‌شود. اتصال شبکه ریلی به همسایگان می‌تواند درجهت تجارت و ترانزیت تأثیرگذار باشد. درحوزه جاده‌ای هم بزرگراه‌های ایران را به کشورهای همسایه متصل و پایانه‌های مرزی را فعال می‌کنیم که سرمایه‌گذاری‌هایی نیز در این زمینه انجام شده است. آخوندی همچنین به نوسازی ناوگان ریلی اشاره کرد و گفت: درحوزه ریلی توسعه ناوگان و خطوط آن درکنار حمل‌ونقل مورد توجه قرار دارد. درحوزه ناوگان کمبود فراوانی وجود دارد که مجبوریم از واگن‌هایی با عمر بیش از ۵۰‌سال استفاده کنیم. برهمین اساس درحال خرید واگن‌های جدید هستیم و سعی بر استفاده از محصولات داخلی داریم. ضمن این‌که ایران باید به سمت کشورهایی که دارای راه‌آهن سریع السیر هستند، برود که در این زمینه به دنبال راه‌اندازی قطار پرسرعت تهران به اصفهان هستیم که این خط به فرودگاه امام‌خمینی(ره) و قم نیز وصل می‌شود.
وزیر راه‌وشهرسازی درخصوص توسعه حمل‌ونقل کلانشهرها و حومه آن تأکید کرد: رفت‌وآمد میان حومه و کلانشهرها بسیار مهم است، به‌طوری که برای مثال از حومه به تهران روزانه بیش از ۴۵۴‌هزار خودرو رفت‌وآمد دارد که با توسعه حمل‌ونقل ریلی بین کلانشهر تهران و حومه آن عمده تردد خودروها، مصرف سوخت و آلودگی کاهش یافته و رفاه افزایش می‌یابد. او در ادامه درخصوص توسعه بنادر ایران اظهارکرد: در حمل بار در خلیج‌فارس بین بخش جنوبی و شمالی آن مشکل داشتیم که با توجه به ظرفیت مطلوب بنادر، قرارداد جدیدی درخصوص خطوط کشتیرانی بین‌المللی منعقد شد و اکنون ۱۸ لاینر بین‌المللی به صورت مستقیم امکان پهلوگیری در بنادر ایران را بدون وابستگی به سایر کشورهای خلیج‌فارس دارند. وزیر راه‌وشهرسازی درپایان به برنامه‌های حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: امیدواریم در سال ۹۵ شاهد توسعه مسکن و تجدید منابع از طریق پس‌انداز باشیم، همچنین واحدهای تاریخی، فرسوده و حاشیه‌ای حدود یک‌سوم جمعیت شهری ایران را در بردارد که دولت برای رهاسازی مردم از این بافت‌ها برنامه دارد و به دنبال ساخت‌وسازهای بافت‌های میانی در داخل شهرها به جای گسترش شهرها هستیم.


هواپیمایی آسمان
هواپیمایی تابان
هواپیمایی آتا
هواپیمایی معراج
هواپیمایی ایران ایر
هواپیمایی کاسپین
هواپیمایی نفت
هواپیمایی قشم
هواپیمایی ایران ایرتور
هواپیمایی ماهان
هواپیمایی کیش ایر
هواپیمایی زاگرس