تلاش برای کنار گذاشتن آژانس‌ها

سال گذشته و به دنبال باز شدن فضایی که بسیاری از سودجویان در انتظارش بودند، قیمت بلیت هواپیما در تعطیلات نوروز ناگهان چند برابر شد و حتی تورهای داخلی به نرخ چند میلیون تومانی نیز رسیدند. این برهم ریختگی بازار و شرایطی که باعث نارضایتی بخش قابل توجهی از مردم شد، باعث شده سازمان هواپیمایی این‌بار برنامه‌های خود را از چند ماه زودتر اعلام کند تا با توافقی کردن قیمت‌ها امکان افزایش غیرقابل کنترل قیمت‌ها گرفته شود. در این راستا اما آنچه نسبت به گذشته جدید‌تر به حساب می‌آید، تلاش این سازمان برای محدود‌کردن نقش آژانس‌ها در قیمت‌گذاری و پررنگ کردن نقش ایرلاین‌ها است.براساس صحبت‌هایی که معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کرده، در قرار‌داد شرکت‌ها با آژانس‌های هوایی نرخ بلیت توسط ایرلاین‌ها مشخص می‌شود و آژانس‌های مسافرتی ملزم به فروش بلیت براساس نرخ‌های اعلامی از سوی شرکت هواپیمایی مربوطه هستند.این صحبت‌ها به خوبی نشان می‌دهد سازمان هواپیمایی مذاکره و تمرکز اصلی خود را بر روی قیمت‌هایی که از سوی شرکت‌های هواپیمایی مطرح می‌شود گذاشته تا بدین ترتیب بازار خرد و آنچه از سوی آژانس‌ها اعلام می‌شود نیز کنترل شود خرید بلیط هواپیما.
در طول سال‌های گذشته با توجه به تعدد بسیار بالای تورهای مسافرتی به خصوص در ایام پیک معمولا قیمت‌ها بسیار متغیر می‌شد که این موضوع با توجه به متنوع‌سازی نرخ بلیت در سال گذشته که به آزاد‌سازی نرخ‌ها در سال جاری رسید، بستر مناسب برای بازار سیاه فراهم کرده بود.با وجود این‌که طرح سازمان هواپیمایی مبنی بر توافقی کردن قیمت بلیت‌ها حداقل در ایام اربعین امسال مثبت بوده و توانست بخشی از نوسانات بازار را کنترل کند، اما این نگرانی را مطرح کرده که اگر سخن از آزاد‌سازی قیمت بلیت‌ها مطرح شده است بحث قیمت توافقی و پایین‌ نگه داشتن آنها در ایام پیک را چگونه می‌توان در دل این آزاد‌سازی جا داد، موضوعی که سرمایه‌گذاران عرصه هوایی و ایرلاین‌های فعال در داخل کشور بتوانند پاسخی قطعی به آن بدهند.


هواپیمایی آسمان
هواپیمایی تابان
هواپیمایی آتا
هواپیمایی معراج
هواپیمایی ایران ایر
هواپیمایی کاسپین
هواپیمایی نفت
هواپیمایی قشم
هواپیمایی ایران ایرتور
هواپیمایی ماهان
هواپیمایی کیش ایر
هواپیمایی زاگرس