قوانین و مقررات صنعت هوانوردی کشور دربرنامه ششم تغییر می‌کند

علی عابدزاده بیان کرد: قیمت بلیت هواپیما از 30 سال پیش تاکنون حدود 200 برابر شده اما هزینه صنعت حمل و نقل هوایی یک‌هزار برابر شده‌ است.به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در 30 سال گذشته به بهانه حمایت از مردم و کنترل قیمت‌ها، صنعت هوانوردی کشور به طرف ورشکستگی سوق داده شده که نتیجه آن «عقب ماندگی‌های زیاد در این بخش» است.عابدزاده افزود: ایجاد تحول در ساختارهای فروش خدمات با رویکرد استفاده از مدل‌های موفق بین‌المللی، توسعه صنعت هوانوردی کشور را تسریع می‌کند، از این رو طرح آزادسازی قیمت بلیت هواپیماها نخستین گام در مقررات‌زدایی است.وی کمبود منابع مالی و تحریم‌ها‌ را عامل اصلی توسعه نیافتن صنعت هوانوردی کشور همگام با هوانوردی جهان، دانست.
‌عابدزاده از آماده بودن پیش‌نویس قوانین و مقررات تازه صنعت هوانوردی کشور خبر داد و گفت: انتظار داریم در برنامه ششم توسعه بتوانیم قوانین و مقررات صنعت هوانوردی کشور را تغییر دهیم تا این صنعت همگام با پیشرفت‌های آن در دنیا با قوانین خاص خود اداره شود.به گفته وی، قوانین صنعت هوانوردی کشور مربوط به 40 سال پیش است و اکنون نمی‌توان این صنعت را با استناد به آنها اداره کرد.رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: دولت و مجلس شورای اسلامی به عنوان دو بازوی مهم باید زمینه را برای تصویب قوانین صنعت هوانوردی کشور فراهم کنند.رئیس سازمان هواپیمای کشوری گفت: توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی، اصلاح ضوابط و مقررات، نوسازی ناوگان هوایی از مهم‌ترین نیازهای توسعه صنعت هوانوردی کشور است.معاون وزیر راه‌ و شهرسازی گفت: تاکنون در کشور ما فقط از 30 درصد ظرفیت صنعت هوانوردی ‌استفاده شده‌ است.وی با تاکید بر اینکه کاهش تصدی‌گری دولت در صنعت هوانوردی کشور در شرایط تازه بین‌المللی بسیار ضروری است، گفت: بدون شک ایجاد تحول در ساختارهای فروش خدمات با رویکرد استفاده از مدل‌های موفق بین‌المللی، توسعه صنعت هوانوردی کشور را تسریع می‌کند.
عابدزاده افزود: در سه دهه گذشته، سه نسل هواپیما وارد ناوگان هوایی جهان شده‌است که ما از آن بی‌نصیب بوده‌ایم.معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در 10 سال گذشته به علت افزایش رقابت بین شرکت‌های هوایی، سود سالیانه صنعت حمل و نقل هوایی جهان از پنج درصد به سه درصد کاهش یافته‌ است.عابدزاده از جابه‌جایی سالیانه 150 میلیون مسافر در منطقه از سوی شرکت‌های هوایی کشورهای خلیج‌فارس و ترکیه خبر داد و گفت: سهم شرکت‌های ایرانی از این میزان بسیار ناچیز است‌ در حالی که ایران می‌تواند در منطقه نقش کلیدی داشته باشد.رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: ایران در مرکز جهان قرار گرفته به طوری که با هشت ساعت پرواز از ایران، 80 درصد فرودگاه‌های جهان قابل دسترسی است خرید بلیط هواپیما.


هواپیمایی آسمان
هواپیمایی تابان
هواپیمایی آتا
هواپیمایی معراج
هواپیمایی ایران ایر
هواپیمایی کاسپین
هواپیمایی نفت
هواپیمایی قشم
هواپیمایی ایران ایرتور
هواپیمایی ماهان
هواپیمایی کیش ایر
هواپیمایی زاگرس